25 juni 2019

28 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vanmorgen om 08.00 uur alweer op  stap naar het Kagwa nursery schooltje . Wij zouden ergens onderweg bij een basisschool opgewacht worden door de projectleidster Modesta. Dat ging allemaal goed en nu weten wij ook het laatste  stuk voor als wij van de week nog een keer heen moeten. Wij hadden voor het schooltje nog een groot grondzeil gekocht, waar ze op konden zitten, 7 kilo suiker en 2 bussen zout. Met die suiker kunnen zij 2 maanden pap maken als het maïsmeel er is. Lewis beloofde dat dit deze week nog er zou zijn.

Jose begon met het  voorlezen van een verhaal over Rupsje Nooitgenoeg. De kinderen luisterden vol aandacht en deden bij het tellen goed mee. Daarna deed de juf het nog een keer in het Malawinees. De juf deed het goed en liet de kinderen goed meedoen. Daarna gingen we aan de slag met kleien, duplo blokken, kralen rijgen, schilderen en knippen . De kinderen vonden het leuk, maar doordat er veel jonge kinderen waren, was het voor deze kinderen soms best wel moeilijk. Een van de kinderen was een figuur aan het kleien  en toen Jaap vroeg wie het was zij ze Mzungo, of te wel een blanke! (Het was wel groene klei)

Na 1 1/2 uur was het tijd. De kinderen hadden pauze en begonnen aan hun lunch. Modesta kwam nog langs met gekookte zoete aardapppel voor iedereen, waarna wij gingen opruimen. Alles moest weer in bakkken en deze worden dan bij Modesta thuis bewaard tot de volgende morgen. Het schooltje heeft namelijk geen deur. Van Modesta kregen wij nog een zak zoete aardappels mee, die wij bij thuiskomst aan Lizzie gaven. Bij de lunch hadden we weer een lekkere avocado. Deze zijn een stuk groter dan in Nederland en heerlijk van smaak.

Na de lunch was Jaap buiten bezig alvast het verslag te maken, toen er heel veel kinderen kwamen kijken, nieuwsgierig naar wat hij deed. Dus hebben wij maar wat filmpjes gekeken met ze. Filmpjes over wat er allemaal in Nederland gebeurd.

Om 14.30 uur moest Jaap weer voetbal trainen geven. Bij de voetbal training waren er nu 8 spelers van het team FC Mchegua. Jammer dat het er niet meer waren, maar goed ze hebben toch nog lekker getraind.

Jose ging met drie vrouwen van de supportgroep op pad naar een oude man van 79. Samen haalden we water voor hem. Ook liet hij zijn nieuwe deken zien. Hij was er heel blij mee en bedankte Jose meerdere malen.

Na afloop van ons middagprogramma was Sanne van Doingoood bij ons op bezoek, om te informeren hoe het met ons ging en of alles naar wens verliep. Wij hebben haar bijgepraat over wat we gedaan hebben en wat we nog gingen doen. Van de week komt ze nog een keer kijken bij een van onze activiteiten. Sanne had veel knutselmateriaal gespaard vanuit het vrijwilligershuis in Lilongwe, waarmee Jose de kinderen prima kan vermaken.

Vanuit het project was nog de wens gekomen om het schooltje in Kagwa  op te knappen. Lewis heeft een voorstel gemaakt,dat nu bekeken gaat worden. Ook moeten er voor beide schooltjes nog schoolborden gerealiseerd worden. Wij denken dat dit gaat lukken, omdat er nog geld over is van al onze donaties. Wij zijn blij dat wij dit allemaal kunnen realiseren met behulp van velen van jullie .

Vanavond was het diner een pasta maaltijd en deze smaakte voortreffelijk . Pasta, mixed groentes en roerei!

Het is alweer geruime tijd donker hier. Als wij dan zien, via whatsapp contact met de kinderen, dat het in Nederland nog volop licht is, zijn we toch wel een beetje jaloers.

Maar hier heb je wel als het donker is een mooie heldere sterrenhemel.

1. Henk Spijker:
    1 juli 2019
    Wat fijn dat jullie dat allemaal kunnen doen.