26 juni 2019

28 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vanmorgen zijn wij weer naar het Mawa nursery schooltje geweest. Wij weten onze weg nu te vinden. Dus beladen met o.a. suiker en zout gingen wij op weg naar het schooltje. Kinderen sluiten vanzelf aan en willen je hand vasthouden.

Als wij bij het schooltje aankomen is deze nog gesloten.  Er zijn alweer veel kinderen. Jaap had nog een strandbal in z’n tas en blies deze op, waardoor de kinderen alvast konden spelen. Wat later kwam meester George en hij was blij met de suiker en zout. Ook was er een emmer maïsmeel bezorgd, zodat er vandaag bij de pauze een bord pap klaarstond. Ook met het nieuwe grondzeil waren ze blij, zodat alle kinderen nu niet meer op de betonnen vloer hoefden te zitten. Jose ging eerst een verhaaltje vertellen met het ABC boekje en daarna werd er naar de schoolradio geluisterd. Jaap gingen buiten helpen met het voorbereiden van de maaltijd. D.w.z. water halen bij de pomp, het lukte Jaap de emmer met deksel 25 meter op zijn hoofd te dragen en toe gutste het water uit de emmer. Daarna dus maar aan het hengsel gedragen. De vrouwen moesten er wel om lachen, want een vrouw hoort water te halen. Daarna moesten de borden nog schoongemaakt worden, terwijl in de “buitenkeuken” de pap klaar gemaakt werd door 2 ouders. Binnen bij Jose waren de kinderen druk bezig met kleien, waterverf, puzzels, toren bouwen en natuurlijk DUPLO. Dat vinden ze helemaal te gek. De maispap werd door de twee vrouwen op de nieuwe borden geschept. Ook kreeg iedereen nu een lepel en hoefden ze niet meer met de handen te eten. Het smaakte hen voortreffelijk. Iedereen had genoeg, maar er zat nog een laagje in de grote pan. De oudere kinderen, die buiten waren, kregen een lepel en mochten de pan leeg gaan eten. Nou, dat was smullen voor hen. Binnen no time was de pan leeg.

Het was weer tijd om naar huis te gaan voor een heerlijke lunch. Als wij na de lunch buiten zitten, komen er altijd weer kinderen kijken wat wij aan het doen zijn. Ze vinden het interessant wat wij op de I-pad doen; ook al is het Nederlands, wat wij schrijven. Soms laten we stukjes video zien. Later haalde Jaap een lang springtouw tevoorschijn en ging met de kinderen touwtje springen. De kinderen vonden het prachtig dat ze dat konden doen. Kinderen uit de hele buurt wilden meedoen en dat waren er al gauw een stuk of 25. Bijna een uur lang hebben de kinderen zich hiermee kunnen vermaken. We laten aan het einde van de week dit touw hier achter, zodat de kinderen er verder mee kunnen spelen.

Vanmiddag ging Jose met de projectgroep mee. Deze groep bezoekt oudere mensen en helpt hen 1x per maand met enkele klussen. Vandaag was het bij een oude alleenstaande vrouw. Samen werd de straat geveegd en er werden 6 emmers water voor haar gehaald. Nu kan ze voorlopig weer vooruit. Ze liet de mooie dikke deken zien, waar ze superblij mee was.

Alle vrouwen liepen mee naar het huis van Lizzy. Daar haalde Jose alle nieuwe kinderkleding tevoorschijn, die geschonken waren. De vijf vrouwen zorgen er samen voor, dat het bij de armste gezinnen terechtkomt. De vrouwen van de projectgroep bedankten ons voor alle inzet en alle donaties, waardoor er vele dingen gerealiseerd konden worden en nog gaan gebeuren.

1000 X ZIKOMO(bedankt)

Jaap ging vanmiddag weer training geven aan FC Soweto. De vorige training ging niet door, omdat er maar 3 spelers waren. Vandaag waren het er 14 stuks. Nou, dan kan er tenminste goed getraind worden. En er was ook goed getraind. De inzet van de jongens was erg goed. Ze blijven doorgaan en tussendoor een slokje drinken was helemaal niet aan de orde. Er is gewoon geen drinken! En als je weet, dat ze moeten trainen op een droog en stoffig stuk zandgrond, dan neem je daarvoor je petje af!

Jaap kreeg na de training een applaus van de spelers. En dat voor een volleybaltrainer!

Terug bij het vrijwilligershuisje waren we wel weer toe aan een bakkie koffie en namen we even de tijd om iets te schrijven of te lezen tot dat het diner klaar was. Vanavond “weer” Sima. Jose vond het eigenlijk wel genoeg. Het was de 3e keer in twee weken. De groente en kip smaakten goed!

We hebben nog 2 dagen te gaan en wij willen nog zoveel doen!!!!!!

1. Hennie:
    28 juni 2019
    Heerlijk weer genoten van jullie reisverslag
  2. Henk Spijker:
    1 juli 2019
    Je gaat je gewoon schamen met wat wij eten. Jaap wordt je nu voetbaltrainer?