29 en 30 juni

30 juni 2019 - Wormer, Nederland

Vanmorgen een uurtje langer uitgeslapen dan we gewend waren. Eindelijk ook weer een heerlijke douche voor beiden en de zon scheen, dus de dag begon goed! Het ontbijt is wat karig. 2 geroosterde broodjes met gebakken ei en thee of koffie. We hebben er nog maar weer een keer een pannenkoek met fruit bij besteld.

Om 09.00 uur zou de taxi komen om ons naar het vliegveld te brengen. I.p.v. 6 koffers hadden we nu nog 4 koffers bij ons. De andere 2 hadden we in de koffers gestopt, waar nu genoeg ruimte in was. Scheelt toch wel weer met vervoer! Onderweg moesten wij in Zomba  nog een broek ophalen voor Jose, die daar “op maat” besteld was een week geleden. Voor passen was geen tijd, dus was het afrekenen en weer terug naar de taxi. Jose had echter wel de indruk dat de broek veel te groot/wijd zou zijn.

Jaap had ondertussen ook een paar broodjes gehaald, want het zou tot zeker 16.00 uur duren voor we wat te eten zouden krijgen. Op het vliegveld van Blantyre moest er even in de tassen en koffers gesnuffeld worden door de security, maar het stelde niet veel voor. Bij het inchecken bleek,dat de tickets van Jose niet uitgedraaid konden worden, omdat er op de heenweg bij de laatste vlucht administratief iets niet goed gegaan was. Dat moest eerst opgelost worden. Gelukkig waren wij de eersten bij het inchecken, want het duurde nog al lang voordat het hersteld was. Na ons was de rij al flink groot geworden. Het was nu wachten op het vliegtuig uit Lilongwe . Ons vliegtuig kwam met forse vertraging binnen. Jose vreesde de aansluiting op Lilongwe.  Het was 35 min. vliegen, maar we konden zo overstappen op het vliegtuig naar Addis Ababe. Dat stond er naast. Geen gedoe met controles! Wij waren op tijd want, 45 min. later vertrok het vliegtuig pas en op tijd!

Wij komen na een rustige vlucht op tijd aan in Adis Ababe. Hier moeten wij een kleine 4 uur wachten. Adis is geen groot vliegveld met veel winkels om je te vermaken. Dus nadat wij een paar keer het zelfde rondje gedaan hadden, zijn we maar een kop koffie gaan drinken. Dit liep niet helemaal zoals gehoopt, maar uiteindelijk nog een keer besteld kwam de koffie en met een welgemeend excuus voor het misverstand. Na de koffie, het was even na 22.00 uur, bemerkten wij dat de hal vol stond met passagiers die door de security moesten. Het leek wel Schiphol in drukke dagen. Wij zijn ook maar gaan aansluiten en uiteindelijk ging het nog redelijk vlot. Na een goed half uur waren wij er doorheen!

Met een vertraging van 45 min. vertrokken we de  lucht in naar Wenen. Onderweg was de verzorging weer goed, alhoewel, je moet je afvragen of een diner om 02.00 uur in de morgen nodig moet zijn. Veel mensen hebben hun ogen dan dicht en worden dan gestoord door zoiets. Om 05.00 uur kwamen ze weer langs met een muffin en drinken! Dat is dan min of meer je ontbijt! Echt even lekker slapen lukt niet, maar af en toe dommel je gewoon even weg. Wij komen op tijd in Wenen aan voor de aansluiting met Amsterdam. We vertrekken op tijd  en ook nu krijgen wij weer een broodje met drinken. Ze houden je zo wel bezig. Dan zijn we toch ook wel weer blij, als we om 09.00 uur op Schiphol landen. Daar stonden Sjoerd en Roos ons op te wachten. De kleine meid was blij dat ze Opa en Oma weer terugzag.

Het was een vermoeiende terugreis. Wij kunnen echter wel terugkijken op een mooie en waardevolle 2 weken in Malawi. De Mawa community was heel blij met ons en wij hebben gezien en ervaren dat, mede dankzij de vele giften, er kleine stapjes vooruit gemaakt zijn, om het leven van velen, jong en oud, dragelijker te maken en hoop te geven voor de toekomst.

Je zou zeggen zo’n reisdag levert niets op, maar toch nog een aardig verhaal geworden.

De komende dagen zal ik nog een aantal foto ‘s  op de reisblog plaatsen, zodat jullie iets zien van het werkelijke leven in Malawi.

Jaap en Jose Conijn

1. Wim en Lia:
    30 juni 2019
    Welkom thuis!! Goed uitrusten!!
  2. Noortje en Frank:
    30 juni 2019
    Goed dat jullie er weer zijn!
  3. Monique B.:
    30 juni 2019
    Gelukkig weer gezond en veilig thuis.
  4. Mieke Niekus:
    30 juni 2019
    Welkom thuis, fijn dat jullie er weer goed en gezond zijn.
    Lieve groet! Wim en Mieke
  5. Hennie:
    30 juni 2019
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en genoten van jullie reisverslag
  6. Nel Groot:
    30 juni 2019
    Welkom thuis en Jaap en Jose bedankt voor jullie mooie verhalen.
    Jullie hebben genoten .
  7. Alwin en Dionne:
    30 juni 2019
    Bedankt voor alle verhalen. Jullie hebben genoten en ik heb meegenoten.
  8. Riny en Leo Wiendels:
    Welkom thuis en fijn dat jullie hebben genoten. Groeten Riny en Leo
  9. Martine:
    1 juli 2019
    Welkom thuis en tot zo
  10. Henk Spijker:
    1 juli 2019
    Welkom in Wormer en fijn dat jullie weer veel hebben kunnen doen.