28 juni 2019

28 juni 2019 - Zomba, Malawi

Alweer onze laatste dag op het Mawa project! Vanmorgen zijn wij weer naar het Mawa nursery schooltje geweest. Eigenlijk begint de school om 08.30 uur, maar pas om 09.00 uur is iedereen binnen. D.w.z.  vandaag 45 kinderen. Het schooltje, net als in Kagwa, wordt door een vrijwillige juf en meester geleid. Ze krijgen er niets voor betaald . Wij hebben vandaag weer veel aktiviteiten met de kinderen gedaan, zoals spelen met Duplo, memorie, puzzels, torens bouwen, schilderen en knutselen? De kinderen vinden het allemaal leuk! Ondertussen was Jaap aan het helpen met de voorbereidingen van de pap voor de kinderen.

Er moest water gehaald worden en het lukte Jaap om met een dichte emmer water op z’n hoofd van de pomp naar de school te lopen;  ongeveer 300 m.  De hoeveelheid water was maar een schijntje van wat de dames droegen!

Daarna moesten de borden en lepels schoongemaakt worden. Dit terwijl de pap door een vrijwillige moeder werd klaargemaakt in een grote pan op een vuurtje.

Om 10.00 uur was de les alweer afgelopen. De kinderen hadden pauze en mochten hun meegebrachte etenswaren op eten. Dit keer zag je ook diverse kinderen met gepelde pinda’s. Maar ook banaan, rijst of een soort van nibbit. Na een half uurtje was de pap ook klaar en kreeg ieder kind nog een bord maispap. Je zag de kinderen er lekker van smullen. Daarna was het alweer tijd voor de kinderen om naar huis te gaan. Nadat Meester George ons toegesproken had en onze bedankte voor onze inzet op hun schooltje namen wij afscheid van iedereen. De kinderen kregen van ons een ballon mee en waren daar heel blij mee. Samen met veel kinderen aan onze handen, liepen we voor de laatste keer weer terug naar ons vrijwilligershuis, waar Lizzie de lunch alweer klaar had staan. Vandaag als extra bananenbrood. Dat smaakte heerlijk. Er was ons gevraagd vanuit Doingoood een promofilmpje te maken voor het Mawa project. Dat hebben wij na de lunch opgenomen en wij hopen dat dit goed overkomt. Onze laatste activiteit van 2 weken vrijwilligerswerk was de voetbalwedstrijd tussen de 2 teams, die Jaap training heeft gegeven. Het werd een leuke wedstrijd tussen beide teams. Veel kick en rush ballen maar technisch (nog) niet hoogstaand. Wel zat er veel energie in beide teams. Met bewondering hebben we gekeken hoe deze jongens zich op dit  knollenveld verplaatsten. Het veld had een hellend vlak van een aantal procenten en was gortdroog. FC Soweto won uiteindelijk met 5-1. Het winnende team mocht als eerste uit een van de 2 ballen, kiezen die Jaap beschikbaar had gesteld en de andere bal was dan voor het verliezende team. Voor de beide  topscoorders had Jaap ook nog een shirt, waarvan een met de afbeelding van Cruijff.

De jongens waren er blij mee.

Er werden nog wat bedankjes uitgesproken en daarna was het tijd om terug te gaan. Daar hebben wij afscheid genomen van Lizzie en Lewis. Om 16.15 uur stond de taxi klaar om ons naar Zomba te brengen, waar wij de laatste nacht zullen doorbrengen, alvorens wij weer terugvliegen naar Nederland waar we zondagmorgen zullen arriveren.

1. Wim en Lia:
    29 juni 2019
    Wat een mooi werk hebben jullie gedaan. Met veel plezier jullie verhalen gelezen. Goede reis naar huis
  2. Alwin en Dionne:
    29 juni 2019
    Wat ontzettend leuk om al jullie verhalen te lezen. Wat zijn die kinderen blij en enthousiast. Superleuk. En heel fijn dat er ook voor de ouderen warme dekens en hulp is geweest.

Een goede terugvlucht en bedankt voor het inkijkje in jullie prachtige reis.
  3. Henk Spijker:
    1 juli 2019
    IK heb met een beetje schaamte alles gelezen. Die blijheid van de kinderen met een klein dingetje. Daar kunnen de kinderen in Nederland nog van leren.