17 juni 2023

18 juni 2023 - Bekopaka, Madagaskar

Van Miandrivazo naar Kirindy . 290 km.

Na een redelijke nachtrust en een goed ontbijt zaten wij om 08.00 uur weer in de auto op weg naar Kirindy. Het was al lekker warm! De weg zou beter zijn dan de dag ervoor tot ca. 40 km voor de eindbestemming. Gedurende een groot deel van de rit kwamen we weer langs rijstvelden, maar hadden ook vaak mooi vergezichten van diepe dalen. Het was leuk als we af en toe bij een brug uit te stappen en daar lopend overheen gaan. Daardoor kwamen we ook de lokale bevolking tegen. Dit zijn de sakalava stammen. De jongeren vonden het leuk om een praatje te maken voor zover dat ging en een foto, waarbij de kinderen zichzelf dan terugzagen en soms vaak voor het eerst. Ze lagen dan helemaal dubbel van het lachen. Het is zaterdag dus wasdag! Langs de oevers van de rivieren, die wij overstaken, zag je overal kinderen badderen en de was doen vaak samen met hun moeder.

De dorpen die wij passeerden, zagen er heel armoedig uit. Hutten met rieten daken, soms alleen om te slapen met het hele gezin bij elkaar. Geen stromend water en electriciteit. Koken op houtskool die zij zelf van hout maken, maar ook doorverkopen. Daarvoor halen zij het hout uit de natuur. We waren onderweg gestopt bij een dorpje en onmiddellijk kwamen er zo’n 50 personen op ons af. Iedereen was nieuwsgierig maar communicatie was moeilijk. Wel gezellig op de foto.

Jonge vrouwen maken van de sap van de baobabboom vaak een masker om hun gezicht mee in te smeren. Ze lopen dan de hele dag met deze crème op en halen het er s avonds pas af. Ze hebben er wat voor over om een mooie huid te hebben hè.

Later in een ander dorp koffie gedronken en ook nu hadden we weer veel bekijks. Ook kinderen die met bakken bananen bij ons stonden en deze aan ons wilden verkopen. Wij zijn maar weer snel de auto ingedoken.

Langzamerhand kwamen we in het gebied waar de Boabab bomen groeien. De nationale boom van Madagaskar! Indrukwekkend om te zien. We reden naar de Boabab Allee waar heel veel van deze bomen staan.  Dit was prachtig om te zien. Later op de reis komen we er nog een keer langs om dan ook de zonsondergang mee te maken. Dat moet heel indrukwekkend zijn. Na de lunch, waarbij wij ook heel toepasselijk een Boabab sapje namen, gingen wij het laatste stuk naar Kirindy. Nog ongeveer 40 km, maar wel 2 uur rijden. Alleen maar een grote zandweg. Motorcrosser Jeffrey Herlings zou zich enorm prettig voelen op deze weg.

Voor ons werd het een  “afrikaanse massage”. Vol met kuilen en hindernissen. Na ruim 8 uur onderweg, hadden we dan toch weer onze bestemming bereikt. Een prima verblijf, waar wij leuk werden ontvangen met een drankje en een goede kamer voor de nacht. De electriciteits voorziening kan wel eens uitvallen en dat gebeurde dan ook prompt. Geen probleem, we hadden onze eigen zonnepaneeltje mee en daarmee konden we de kamer verlichten. Een uur na aankomst werden wij weer opgehaald door de chauffeur, die ons naar het startpunt bracht de avondwandeling. ( in het pikke donker)  Om 18.00 uur is het helemaal donker. Getooid met een hoofdlamp gingen we met de gids het donker in om lemuren en andere dieren te spotten. Het eerste wat we tegen kwamen was een uil. Daarna de “ fork marked lemur” en de “grey mouse” lemur. Ook nog een “ Oustalet’s “ kameleon en enkele zandhagedissen.

Na anderhalf uur in het donker tussen de struiken en bomen speurend was het klaar. Nog een kwartier terug hobbelen en daarna snel aan het diner. Vandaag kip met rijst gekozen.

Nog even dit verhaal schrijven van deze weer lange maar toch leuke dag.

1. Alwin en Dionne:
    18 juni 2023
    Prachtig die Baobab bomen. Genieten zeg.
  2. Noortje en Frank:
    Duimpje
  3. Ton en Trees:
    Jaap en José
    Dank voor jullie verhaal
    Interessant om te lezen
    Wat is Nederland in vergelijking een rijk land
    Welterusten voor zo
  4. Wim:
    Mooie verhalen hoor
  5. Ella:
    19 juni 2023
    Ja, ja wat een indrukken allemaal, prachtig die bomen zeg.
  6. Wim en Lia:
    19 juni 2023
    Zware reisdagen maar jullie beleven het land wel . En prachtige foto’s
  7. Henk Spijker:
    19 juni 2023
    IK denk dat de dag vermoeiend is, maar dat het deels komt doordat jullie veel moeten verwerken. Géén luxe maar wel zeer mooi.