18 juni 2023

19 juni 2023 - Bekopaka, Madagaskar

Van Kirindy naar Bekopaka (140 km).

Vanmorgen was het alweer vroeg ontbijten, want er was een wandeling gepland van ca. 2 uur door de dichte bossen van Kirindy. Hetzelfde gebied van gisteravond, maar nu dus bij daglicht. We werden door de chauffeur naar de startplaats gebracht, waar Alfred onze gids ons al stond op te wachten. Wij waren benieuwd wat we vandaag tegen zouden komen. We doken diep het bos in! Je hoopt altijd veel te zien, maar ja de dieren zitten niet op jou te wachten! Maar goed het resultaat was niet slecht. We hebben wat vogels gespot, zoals de Paradise Flycatcher en de Madagaskar Slops Uil. Niet dezelfde als die van gisteravond. Ook hebben we 3 soorten lemuren gezien. Daarvan was de bruine lemur de gemakkelijkste. Deze konden we zelfs ook drinken geven uit lege grote slakkenhuizen, die in het bos liggen. Ze kwamen dan ook heel dichtbij. Ook hebben we de witte lemur gezien. Hoog in de bomen, maar toch goed zichtbaar. Hele mooie dieren. Alleen de Fossa, een van de weinige wilde dieren, hebben we niet gespot. Maar dat zou bijzonder zijn in deze tijd van het jaar vanwege hun jongen die ze moeten beschermen.

Na deze wandeling dus weer de auto in. De kou had weer plaats gemaakt voor een lekker zonnetje! Het is uiteindelijk hier winter! Het zou weer een zware tocht worden met alleen maar hobbelige zandwegen. Dat noemen ze hier hoofdwegen. We vertrokken omstreeks 10.00 uur en wisten dat wij ca. 18.00 uur zouden aankomen met 2x een overtocht met een ferry over een rivier. We hadden dus een pittige Dakar rally etappe te gaan. Uiteraard weer door vele dorpjes, waar altijd weer veel reuring is. Vooral ook bij de diverse rivieren die wij passeerden. Ook nu werd er weer veel gewassen, maar ook de kinderen genoten in het water. Het is uiteindelijk zondag. Veel kinderen van deze Sakalava stammen gaan een paar dagen in de week naar school, maar pas vanaf hun 6e jaar. Dan nog staan er leraren voor de klas die nauwelijks een opleiding genoten hebben. Deed ons denken aan Malawi, waar wij dat ook tegenkwamen. Bij de eerste rivier overgang met de veerboot dacht onze chauffeur slim te zijn en  stonden als eerste om de boot op te gaan. Echter deze zou voorlopig niet varen; dus moesten wij naar een andere veerboot een kwartier verderop. Daar aangekomen bleek dat de veerboot al vol was en moesten we weer terug. Weer even wachten daar, maar nu zou deze wel snel gaan. Een gezin met wat kinderen waarvan een baby die ook naar de overkant moesten hebben wij verblijd met een cadeautje voor de baby; een speelkleed. Wat was ze er blij mee. Dat konden we hier doen, omdat er verders niemand anders was. Als je dat in een dorpje doet staan ze allemaal om je heen en willen ze allemaal een cadeautje, snoep of geld!

Een vrouw van een andere groep wilde een korte broek geven aan een kind, maar werd zowat onder de voeten gelopen door alle kinderen die op haar afkwamen. Dit werkt hier dus echt niet.

Zo konden wij dus ook een strandbal aan een meisje geven die op de boot was en daar heel blij mee was. Na de overtocht snel even een heerlijke lunch gedaan, ( alleen een voorgerecht)want om 14.00 uur zouden we in konvooi verder gaan tot de volgende rivier oversteek met de veerboot. Rijden in een konvooi ( met meerdere auto’s maar zonder beveiliging) werd aangeraden omdat er nog wel eens wat gebeurde onderweg ( niet al te vaak hoor). Toen we bij het verzamelpunt aankwamen, bleek het konvooi al vertrokken te zijn. Onze chauffeur ging er als een goede rallyrijder achteraan en pas halverwege hadden wij het konvooi ingehaald. Die hadden net even een rustpauze ingelast bij een dorpje. Om voor het donker bij de volgende veerboot aan te komen ging onze chauffeur al snel weer aan het rijden. De zandwegen waren niet normaal! Een aantal keren moesten wij door het water, waarbij de auto tot een halve meter in het water stond. Maar onze chauffeur deed het goed!

Uiteindelijk waren we om 18.00 uur in het hotel. We kregen een leuk huisje toebedeeld, waar we 2 nachten zullen verblijven. Met de chauffeur de afspraken voor morgen doorgenomen. Daarna weer lekker gegeten. José kip en ik vis met kop en staart er bij. Lekker dat WiFi ook weer werkte dus konden we nog weer wat reisverslagen doorsturen.

Morgen weer een nieuwe dag!

1. Corrie:
    19 juni 2023
    Geniet van jullie verhalen. Dit was wel een andere veerpont dan jullie gewend waren.
    En mooi dat jullie af en toe iemand blij kunnen maken met onze rijkdom van spullen.
  2. Henk Spijker:
    19 juni 2023
    Daar zijn ze nog met kleine dingen blij. Geweldig.
  3. Nel Groot:
    19 juni 2023
    Prachtig weer en wat genieten jullie van deze mooi reis.
  4. Ella:
    19 juni 2023
    Prachtige verhalen, mooie foto's, alleen die lange auto ritten is wel heftig
  5. Hennie:
    19 juni 2023
    Weer heerlijk genoten van jullie berichtjes