19 juni 2023 - Bekopaka, Madagaskar

Bekopaka 2e dag.

Vandaag geen reisdag! Op het programma staat een boottocht op de rivier Manambola naar de grotten van Gorge. Daarna een tracking in het National Park of Tsingy van ruim 4 uur.

De boot bestond uit 2 hollen houten boomstammen in de vorm van een boot en verbonden met elkaar met wat tussen ruimte. José zat in de ene boomstam en ik in de andere. Achterop stond een “roeier” met een grote stok om de boot vooruit te bewegen. De bodem van de rivier was niet diep, maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk zwaar is voor de roeier. We voeren langs steile wanden van zandsteen; mooi vorm gegeven door jarenlange erosie. Tijdens de regenperiode is deze rivier niet bevaarbaar door de hoge stand van de rivier en het wilde water. De lokale  bevolking haalt hier zijn vis uit het water en verbouwt bij een normale waterstand rijst. Op verschillende plaatsen heeft het water en  verschuivingen van verschillende aardlagen, zijn werking gedaan, waardoor er grotten zijn ontstaan. Een enkele grot hebben wij bezocht en het resultaat kunnen bewonderen; prachtig. Vroeger maakten ook de lokale bevolking gebruik van de grotten. Binnen in de grot was het er lekker warm.

Na het bezoek van de grotten begonnen wij aan onze trackingtocht .

Het was een zware tocht, met veel klimmen en dalen. Overal moesten we over rotsblokken klauteren en door smalle openingen tussen de rotsen doorkruipen. Maar…het was prachtig: veel uitdaging. We liepen over veel bijzondere rotsformaties van verschillende kleuren en vormen. Onze gids Tojo belde een paar keer naar de lokale gids of het goed ging met ons, want hij was erg bezorgd, omdat we niet meer de jongste waren. We konden ons echter goed staande houden, dankzij onze goede conditie.

Onderweg zagen we nog een bosrat, een kameleon, een paar hagedissen, een “sportieve” grijze lemur, twee krokodillen en een aantal vogels.

Laat in de middag nog even lekker gezwommen bij het hotel en gerelaxed. De komende dagen staan ons weer uitdagen autoriten te wachten en dan is een beetje rust ook fijn.

1. Alwin en Dionne:
    19 juni 2023
    Wat maken jullie weer een fantastische reis! En wij genieten mee.
  2. Nel Groot:
    19 juni 2023
    Fijn dat jullie even wat anders kunnen doen lekker klimmen en mooie dieren zien .
  3. Noortje en Frank:
    Bijzonder
  4. Hennie:
    Bijzonder
  5. Saskia:
    19 juni 2023
    Mooie grotten zeg. En maar goed dat jullie zo sportief zijn, het klinkt uitdagend!
  6. Sandra:
    Heel bijzonder allemaal.
    Ik geniet van jullie verhalen.
  7. Henk Spijker:
    21 juni 2023
    Die grotten zullen bij een hoge waterstand niet meer bereikbaar zijn denk. Maar wat een ervaring weer.
  8. Henk Spijker:
    21 juni 2023
    Dit is toch genieten ondanks wat pech