21 juni 2019

22 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vanmorgen zijn we voor de 2e keer naar de Mawa nursery school geweest. Ook Nicolien en haar vader gingen mee. We hadden nog heel wat spulletjes voor dit schooltje liggen en dat werd nu allemaal mee gesjouwd.

Bij aankomst waren er nog maar 10 kinderen en meester George, die ons weer van harte welkom heette. Langzamerhand kwamen een meer kinderen binnen druppelen en uiteindelijk waren het er een stuk of 30. Jose was begonnen met een verhaaltje voor te lezen van Rupsje Nooitgenoeg. De kinderen luisterden aandachtig en deden hardop mee bij het tellen in het Engels. Daarna werden er 3 groepen gemaakt. Er werd gekleid, geschilderd, geknipt en geplakt. Voor de een was het makkelijker dan voor de ander, maar zij deden enthousiast mee. Na een half uur rouleerden we elke keer, zodat iedereen alles kon ervaren. Tegen half elf was het pauze en mochten de kinderen, nadat het gebed hardop was opgezegd, gaan eten. De meesten hadden ook nu weer een soort van Nibbits en werd er gedeeld met degenen, die geen eten bij zich hadden. Na de pauze werden nog een paar liedjes met de kinderen gezongen en was het tijd om naar huis te gaan. De kinderen namen hun knutsel spulletjes mee naar huis. Diverse kinderen hadden hun, van ons gekregen, tasjes mee en konden daar de  spulletjes indoen. Nicolien was vandaag voor het laatst op dit schooltje en trakteerde de kinderen op lekkere kleine stroopwafeltjes, die de kinderen met smaak op aten.

Na afscheid genomen te hebben van George en Maureen gingen wij weer naar huis.

Lizzy had voor de lunch heerlijke bananen”oliebollen” gebakken. Gisteren hadden wij Guava vruchten gekocht, ook voor bij de lunch, maar die waren nog niet helemaal rijp.

Een van onze buurmannen, Jozef, heeft een tabak drogerij. Van de tabaksbladeren worden dan uiteindelijk weer sigaretten en sigaren gemaakt. Wij kregen van Jozef een rondleiding in zijn bedrijfje, waar hij heel trots op is.

Om 14.30 uur begon Jaap aan zijn eerste voetbaltraining als hoofdtrainer. Het team FC Mchenga stond om 14.30 uur met 3 personen. Na een minuut of 20 waren we met z’n achten en in de loop van de training werden het er 12.

Er werd aan de conditie gewerkt, loopscholing en diverse voetbaloefeningen.

De training werd afgesloten met een partij. Jose was vandaag assistent trainer en had er ook zichtbaar plezier in. Er is goed getraind door de jongens en ze hadden er plezier in. Normaal hebben ze 1 bal tot hun beschikking. Wij hadden 2 voetballen en 2 korfballen in gebruik. Diverse jongens voetbalden op blote voeten en een enkeling had voetbalschoenen. Er was veel bekijks van kinderen, die enthousiast achter de bal aan renden als deze in de bosjes terecht kwam. Om even na 16.00 uur stopten wij er mee. Het dreigde ook te gaan regenen gezien de donkere wolken, maar het bleef gelukkig droog.

Tot het diner was het relaxen! We hebben heerlijke pasta gegeten.

Onze eerste week zit erop. Iedereen was zeer enthousiast over alle giften en ook over al onze initiatieven in de community.

1. Mieke Niekus:
    22 juni 2019
    Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen! Fijn, dat alle meegebrachte spullen zo goed van pas komen. Wij wensen jullie nog fijne dagen in Malawi. Groet Wim en Mieke
  2. Corrie:
    22 juni 2019
    Lees weer met veel plezier jullie verhalen. En zo te lezen hebben jullie de koffers met de spullen niet voor niks meegenomen.
    Jullie doen ook weer veel ervaring op in Malawi.
    Corrie
  3. Nel Groot:
    23 juni 2019
    Leuk dat de kinderen en jullie genieten .
    dit lees je met plezier .
  4. Martine:
    23 juni 2019
    Dat staat maar mooi op je CV, hoofdtrainer bij FC Mchenga. Ik zie nieuwe carrière kansen pap!
  5. Martine:
    23 juni 2019
    Hebben jullie ook ijsjes?
    De voorstelling is goed gegaan xxxxxxxxxxxxx marit
  6. Henk Spijker:
    25 juni 2019
    Wat zijn we hier toch verpest. En leuk dat ze daar met kleine dingen blij zijn.