27 juni 2019

28 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vanmorgen weer op tijd op. Vandaag was onze laatste dag op de Kagwa nursery schooltje. Dat betekende zo wie zo 45 min. lopen! De weg wisten wij nu wel en gingen we na het ontbijt meteen op stap. Jose had gisteren nog wat knutselmateriaal van Sanne gekregen, de country coördinator voor Doingoood, en daarvan nam ze een deel mee naar het schooltje. We haalden de ontwikkelingsmaterialen op bij Modesta en gingen daarna aan de slag .

Er waren vandaag ongeveer 40 kinderen. Eerst ging Jose voorlezen uit het alfabet boek. De juf vertaalde naar het Malawiaans . Daarna konden de kinderen aan de slag met het Duplo, puzzels, klei en verf. Van de eierentrays maakten we rupsen en vlinders. Je zag dat de kinderen al beter met het Duplo omgingen en ook begonnen te bouwen. Ook bij het puzzelen  zag je, dat het al beter ging dan de eerste keer.

Om 10 uur was het tijd voor een bord pap. Ook hier was het maispap. De kinderen zaten er heerlijk van te smullen. Hierna werden er als afscheid aan ons dansjes op gevoerd en gezongen. Om 11.00 uur was het tijd om afscheid te nemen. Voor de kinderen hadden wij een ballon. Iedereen was blij en voor de juffen nog een tas. De juffen vonden het jammer, dat wij niet meer terug kwomen. Wij konden hun nog wel de boodschap meegeven, dat hun schooltje verder opgeknapt zou worden. Er zal een betonnen vloer gestort worden en de binnenmuren gestucted met daarbij tevens een schoolbord op geverfd. Zij waren ons heel dankbaar. Het was lekker weer om terug te wandelen en zo af en toe nog een foto te maken.

Bij thuiskomst stond de lunch klaar en ging Lizzie de trainingsbroek van Jaap wassen, die rood van het stof zag.

Na de lunch was het wachten tot de middag activiteit. Een paar kinderen kwamen vragen om het springtouw en waren dus even lekker bezig. Wij laten dit touw achter bij Lizzie, zodat de buurtkinderen er bij haar altijd om kunnen vragen. Jose ging tegen half drie naar het projectcentrum. Zij werd opgehaald door iemand om creativiteit met kinderen te gaan doen. Deze keer kwamen er meer dan 120 kinderen. Zoveel konden er niet binnen werken. Dus heeft Jose de groep in tweeën gesplitst. 7 Activiteiten klaargezet en hier ongeveer 60 kinderen heerlijk laten knutselen. De andere 60 kinderen mochten buiten tekenen. Na 45 minuten de groep gewisseld. Zo kwam iedereen aan de beurt. Het was weer een super middag voor iedereen.

Jaap had zijn laatste voetbaltraining met FC Mchenga. Er waren 10 spelers en er werd weer goed getraind in de hitte. Morgen de wedstrijd tegen FC Soweto!

Bij terugkomst van onze activiteiten werden wij nogmaals bedankt door Lewis, Lizzie en Modesta namens de community. Ze waren heel blij met ons en hoopten dat we nog een keer terug zouden komen. Jose ontving als dank een mooie omslagrok en er was nog een mooi schilderij van Malawi voor ons beiden. Het is dan ook leuk dat wij gewaardeerd werden voor de 2 weken dat wij hier zijn geweest. Zelf hebben wij het gevoel, dat wij heel veel kinderen en leerkrachten een leuke tijd hebben gegeven en ook weer nieuwe dingen hebben aangeleerd.

Ons laatste avondmaal van Lizzie bestond uit rijst met roerei en 2 soorten groenten, wat ons weer uitstekend smaakte.

1. Hennie:
    28 juni 2019
    Wat zullen jullie gaan missen
  2. Nel Groot:
    28 juni 2019
    Ja Jaap en Jose wat hebben jullie veel gedaan en de kinderen zo blij gemaakt
    Ook de oudere mensen met een mooie warme deken.
  3. Monique B.:
    Weer genoten van jullie mooie reisverhalen. Groeten vanuit zonnig Denemarken
  4. Corrie:
    Jaap en José
    Jullie hebben goed werk gedaan.
    En vele kinderen blij gemaakt. Maar ook zijn deze keer de ouderen niet vergeten.
    Ze zullen jullie missen.
    Voor straks een goede vlucht naar Nederland.
  5. Suzanne:
    28 juni 2019
    Fijn om jullie verhalen te lezen. Ik wens jullie een goede terugreis. Tot snel
  6. Mieke Niekus:
    28 juni 2019
    Het zit er op. War hebben jullie veel goeds gedaan! Een goede terugvlucht naar Nederland.
    Groet Wim en Mieke
  7. Henk Spijker:
    1 juli 2019
    Wat een werk hebben jullie weer verzet en veel dankbaarheid.