27 juni 2023

28 juni 2023 - Nationaal park Ranomafana, Madagaskar

Isalo

Gisteravond waren we in het donker aangekomen en konden wij van de buitenomgeving niets zien. Vanmorgen bij het opstaan en naar buiten gaan keken we naar een prachtig uitzicht. Alsof we in een dal zaten, met om ons heen alleen maar bergen! Een prachtig plaatje. Daarbij was ook de lodge waar we verbleven van klasse. Jammer dat we dan vandaag weer een druk programma hadden en we niet van de relaxte sfeer van de lodge ( met zwembad) gebruik kunnen maken. Het aantal gasten was ook niet veel. Wij tweeën en nog 1 persoon. Dus zaten wij vanmorgen met z’n tweeën aan een heerlijk ontbijt in een grote eetzaal met fantastisch uitzicht. Het ontbijt krijg je voor geschoteld. Je kunt de avond van te voren opgeven wat je hebben wilt. Om 08.00 stond onze chauffeur klaar om ons naar het National Park of Isalo te brengen, waar weer een lokale gids klaar, stond die met ons mee ging het park in. Het park wordt omgeven door een bergketen van Zandsteen in al zijn grilligheid. Ons doel was te gaan naar een Natural Swimming Pool, ontstaan uit het water dat via waterafvloeing vanuit de bergen is ontstaan. De stroom water eindigt in een kleine waterval, waarvan het water dus in de pool klettert. Koud water dus! Je mocht er in zwemmen. We hebben er wel ingestaan tot onze knieën voor de foto, maar dat was het dan ook wel. Onderweg kwamen we enkele grote bergen stenen tegen en de gids vertelde ons, dat deze zijn ontstaan doordat lokale mensen  op die plek daar begonnen zijn en er een wens bij uiten. Wij hebben daar dus ook een steen op geworpen en een wensgedachte daarbij gedaan. Ook vertelde de gids, dat daar nu nog door de stam van de Baras, hun overleden dierbaren in de bergen begraven onder een hoop stenen. Na ongeveer 5 jaar worden dan de botten uit hun graf gehaald, bewerkt en opnieuw begraven. Maar dan wel in een mooie kist. Soms op dezelfde plek, maar vaak ook hoger in de bergen. We hebben diverse graven gezien van stenen en 1 keer zo’n kist. Mooie rotsformaties, zoals de schildpad, en planten, die uitsluitend hier voorkomen kwamen we tegen. In een struik zagen we verschillende “wandelende takken” zitten maar ook de “Rainbow Laguste” , een keversoort zagen we tussen de planten. De plek van de Natural Swimming Pool was een soort van lagune. Een mooie entourage door zijn prachtige planten en bomen, rotsen en zandstranden. Maar zwemmen was toch te koud! Hierna moesten we nog 4 km lopen naar onze picknickplaats. Door afwisselende natuur met grote stukken van klimmen en dalen. Het was echter niet zo erg als onze eerdere trekking in het Tsingy National park.

Vlak voor aankomst kwamen we de ringstaart Makies tegen en een paar bruine Lemuren. Een leuk gezicht! Tijdens de lunch, wat gewoon een 3 gangen menu was, kwamen de lemuren en Makies ook buurten om te kijken of er wat te halen viel. Je moest oppassen dat ze niet het fruit van je bord haalden. Na de lunch gingen we weer verder. Dit keer was ons doel de “Black Natural Swimming pool”. Deze was alleen te bereiken door de stroom van het riviertje te volgen welke door de Canyon liep. Een wat grotere uitdaging, want je moest regelmatig over rotsen het riviertje oversteken en het was door het vocht daarvan ook nog glibberig. Maar ook wel weer in een mooie natuurlijke omgeving. Alles bij elkaar zo’n 2 kilometer glibberen en klauteren over stenen. Bij de Swimming pool hebben we even gezeten en daarna weer de zelfde weg terug.

Aan het einde kwamen we nog 2 witte lemuren (verreaux’s Sifaka) tegen; dus onze dag was weer goed. De chauffeur was het ondertussen gelukt om de eerste lekke band te laten repareren, zodat we met een gerust hart weer verder kunnen. Wij zouden aan het einde van de dag nog een zonsondergang meegaan maken en ook dat lukte nog net! Onze chauffeur heeft er hard voor moeten rijden ( een half uur van de Lodge) om precies op tijd nog mooie plaatjes te kunnen schieten.  Bij terugkomst moesten wij het eten voor vanavond alvast bestellen en hadden we verder rust. Om 20.00 uur zouden wij gaan eten. Dit was allemaal weer prima geregeld. Tijdens het schrijven van dit verhaal brand wederom het kaarsje voor Caroline.

1. Hennie:
    28 juni 2023
    Weer genoten van jullie verslag
  2. Nel Groot:
    Mooi verslag weer genieten
  3. Alwin en Dionne:
    28 juni 2023
    Zo he, wat prachtig vandaag. Wij genieten met jullie mee.
  4. Noortje en Frank:
    28 juni 2023
    Een goede conditie heeft weer zijn nut gehad!
  5. Henk Spijker:
    29 juni 2023
    Weer een bijzondere dag en verslag.