28 juni 2023

29 juni 2023 - Nationaal park Ranomafana, Madagaskar

28  juni2023

Van Isalo naar Ranomafana 282 km.

Vandaag weer een lange reisdag. Wel een dag met onderbrekingen!

Om 07.30 uur zaten we in de bus en verlieten we ons mooie stekkie richting het noorden. Richting Ambalavao. Vanaf nu rijden we hoofdzakelijk op geasfalteerde wegen; wel met de nodige hindernissen van kuilen en grote brokstukken uit de weg, waardoor het soms slalommen over de weg ging. Maar er zat wel meer vaart in. Het landschap veranderde ook langzamerhand. Vaak hele grote dorre grasvlaktes tot we de “ Gate of South” passeerden, waarbij we langzamerhand weer in de “groene zone” terechtkwamen; landbouw dus! Het was druk langs de weg met mensen op weg naar of van de lokale markt. Vrouwen en kinderen die hun geoogste producten op de markt gingen verkopen zoals banen, bonen of tomaten. Dat alles in manden op hun hoofd.  Af en toe stapten we uit de auto om zeep, een bal  uit te delen of iets anders. Dat weer heel erg gewaardeerd. Vier vrouwen die wij ook iets wilden geven, schrokken zo van ons toen wij wilden stoppen dat ze hard het veld in renden.

Wij reden door een gebied, waar veel cassave en zoete aardappels werden verbouwd. Soms zag je hele bergen langs de weg liggen. Ook zag je veel pompoenen. In de dorpjes, waar we doorheen rijden, is het altijd druk. Veel mensen koken eten en verkopen dit weer. En aangezien alles op houtskool gekookt wordt, kun je nagaan dat de geur van “barbecue” aardig je neus indringt.

Er zijn niet veel toeristen onderweg, maar als er dan een auto met pech staat, ga je toch even kijken of er hulp nodig is. En zo geschiedde! Er was een auto gestrand met een afgeknakte krukas. De band lag dwars onder de auto. Onze chauffeur kende de andere chauffeur, die ook onderweg was naar de zelfde bestemming. Na wat overleg werd besloten de toeriste mee te nemen in onze auto, zodat de chauffeur van de gestrande auto opzoek kon naar een garage en wij  met een Parisienne verder gingen naar het Park Anja, dat door lokalen wordt gerund. Hier zouden we een rondleiding krijgen van een goed uur. Na eerst de lunch geregeld te hebben, gingen we met een gids op stap. Al gauw kwamen we een groep Ringstaart Makies tegen. Altijd leuk om te zien! Zeer beweeglijk, zowel op de grond als in de bomen. Ook de (groene) kameleon in de groene struiken en enkele hagedissen werden gespot. Ook kwamen we nog een niet giftige slang tegen. Een leuke wandeling dus. Bij het restaurant waren ze al druk bezig met onze bestelde lunches en konden we voldaan verder gaan. Korte tijd later reden we Ambalavao binnen. We wilden er de Zebu markt bezichtigen, maar die was al zo goed als afgelopen. Even verderop bezochten we een bedrijfje wat papier schepte van de schors van een bepaalde boom. Die schors werd tot een papje verwerkt, waarna verder in het proces een vrouw handmatig van planten en bloemen een motief op het papje legde en zo komt er dan mooi geschept papier tot stand. Onze chauffeur stopte nog even bij een benzine station voor een plasstop waarbij wij van de gelegenheid gebruik maakten om snel even een lekker ijsje te halen uit de shop. Onze laatste stop zou zijn de kathedraal van Fianarantsoa, de zetel van de jezuïeten in Madagaskar, omdat een kaars te laten branden, maar helaas de kerk was gesloten. Dan maar naar ons hotel in Ranomafane rijden. Zou nog een goed uur duren. We reden nu naar het oosten en komen aan in het gebied van de regenwouden. In het begin zagen we al het groen nog wel, maar ondertussen werd het donker. Onze chauffeur hield goed zicht op de weg met al zijn haarspeld bochten en de weg omhoog. Eerst moesten we Sofia, onze Parisienne, afzetten bij haar hotel en 2 minuten later stonden wij bij ons hotel. Dik na 18.00 uur. We zitten op 657 m. hoogte en het voelt al wel kouder aan. We werden verwelkomd met een lekkere bak thee. De kamer is prima, lekker verwarmd, en het eten smaakte ook weer goed. We zullen zien wat ons morgen brengt!

Vandaag 29/6 even geen uitbundige foto’s ivm de crematie van Caroline. Wel van het kerkje, waar wij om precies 12 uur aankwamen, na een mooie natuur wandeling. Daar hebben wij een kaarsje opgestoken, dat de hele middag mag blijven branden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Noortje en Frank:
    Sterkte
  2. Hennie:
    29 juni 2023
    Jullie heel veel sterkte ik denk aan jullie
  3. Nel Groot:
    29 juni 2023
    Sterke Jaap en José vandaag .
  4. Corrie:
    Jaap en José sterkte vandaag
  5. Henk Spijker:
    Heel véél sterkte.
  6. Ella:
    29 juni 2023
    Fijn dat jullie kaarsje de hele middag mag branden, en veel sterkte vandaag en de tijd die nog komt, dikke knuffel