Heel veel vlieguren!

15 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vandaag is onze reis naar Malawi begonnen. Om 15.45 werden wij opgehaald door zwager Gerard. Wij hadden dus nog een behoorlijke dag voor de boeg alvorens het richting Schiphol zou gaan. Gelukkig hadden wij nog een paar klusjes te doen en kwam schoondochter Trudy nog even langs met Roos, ons kleinkind. Die was weer heel blij om even bij Opa en Oma te zijn. Tussen de middag zijn wij naar eetcafé De Toog geweest in Koog Zaandijk en hebben daar lekker geluncht. Het was lekker weer dus met een grote boog richting huis gereden. De koffers klaar gezet, de

laatste e-mails weggewerkt en daarna was het tijd om te gaan. Geen noemenswaardige vertraging richting Schiphol; dus kwamen wij daar netjes op tijd. De incheckbalie opgezocht, want online inchecken lukte niet, die hadden wij snel gevonden en wij waren meteen aan de beurt. De bagage, 4 koffers, was geen probleem. Dus wij snel door naar de security. Het was ook daar erg rustig. Wij konden de handbagage er meteen opleggen en zo stonden wij binnen 20 minuten na aankomst op Schiphol achter de douane.

Tijd zat tot de boarding. Eerst snel USD wisselen en dan op naar de ABNMRO Lounch. Daar kun je lekker rustig zitten en gebruik maken van de catering! Dit is niet voor alle ABNAMRO klanten, maar wij zijn speciaal! Daar dus lekker rustig gezeten,gegeten en gedronken tot het tijd werd om naar de gate te gaan. Het vliegtuig naar Wenen was iets vertraagd en zodoende gingen wij bijna een half uur later de lucht in. Voor de aansluiting op de volgende vlucht, officieel een uur tijd, zou dit geen probleem moeten worden.

Het was even doorlopen bij de overstap, een deel ervan ging met een bus, maar we waren uiteindelijk op tijd. De vlucht naar Addis Abeba verliep goed. Het vliegtuig zat bij lange na niet vol en aangezien het een nachtvlucht was, zocht menig passagier een 3 zitsbank om gestrekt te gaan liggen. Zelf vond Jaap een stoel, waarbij hij zijn benen kon strekken en daardoor kon Jose ook weer comfortabeler zitten. De vlucht van Addis naar Lilongwe brengt ons nog een verrassing in petto. Wij hebben nog een tussenstop in de Congo. Daar moeten wij een uurtje in het vliegtuig blijven zitten. Bij het boeken van de tickets was dit ons niet bekend. Met een kleine vertraging zijn we vertrokken . Het is weer volop licht met een heerlijk zonnetje door de ramen van het vliegtuig. Jaap probeert wat Malawiaanse woorden te leren. Dat kan wel zo makkelijk zijn en is natuurlijk ook leuk. De tussenlanding in de Congo duurde wat langer als gepland.

Passagiers met bestemming  Congo moesten er hier uit. Volgens de tellingen van het cabinepersoneel bleek dat er daarna nog 1 passagier te veel inzat. Er werd dus weer geteld en weer geteld,  maar steeds bleef er 1 over. Daarna moest iedereen z’n boardingpass laten zien, maar ook dat klopte. Waar het fout gegaan is blijft een raadsel. Uiteindelijk vertrokken wij weer, met nog ruim een uur te gaan naar Lilongwe- Malawi. Ook dit stuk verliep goed. In Lilongwe werden we meteen gedirigeerd naar de incheck voor Blantyre, onze laatste vlucht ! Wij zaten nauwelijks in de lucht of de dalingen werd alweer aangekondigd! Het was een reisje van 45 min! Het was slecht weer en dus werd het nog sneller donker! Ja, rond 18.00 uur is het al donker. Op het vliegveld moest eerst een visum aangevraagd worden. En dat is big business! $75 per persoon! En dan nog de koffers op pikken. Helaas........geen koffers! Dus moest eerst dat nog geregeld worden en dan maar hopen dat ze er morgen wel zijn. Buiten stond een chauffeur ons op te wachten die ons in een goed uur naar Zomba bracht. Daarbij werden soms snelheden van 120 km per uur gehaald. En als je weet Hoe daar gereden wordt! Onze chauffeur reed in ieder geval goed. Wij waren daar rond 19.00 uur en na ingecheckt te hebben nog gauw een warme maaltijd besteld. Ondertussen ook kennis gemaakt met andere gasten. Daarna de tent bekeken. Deze was wel simpel maar goed we kunnen slapen. En dat gaan we ook zo doen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nettie en Gertjan:
    16 juni 2019
    Wel een lange dag dus gelukkig zijn jullie er en hopelijk de koffers ook snel
    Wat dat is wel zo lekker. Wij zijn ook gearriveerd en genieten van een heerlijk rustig plekkie in Frankrijk. Veel succes en we lezen het wel.
  2. Riny en Leo Wiendels:
    16 juni 2019
    Veel succes na zo'n lange reis.
  3. Henk Spijker:
    16 juni 2019
    Het is wel een reis en dan géén koffers. Je moet dan wel kapot zijn. Geniet
  4. Nel Groot:
    17 juni 2019
    Wat een reis zeg .
    Jullie sliepen zo denk ik .